Svi bojkotuju Fejsbuk zbog mržnje: Hoće li se Zakerberg opametiti?

Ovo će biti teška godina za sve društvene mreže

Foto: Youtube Printscreen

Izvor: BBC

Bojkot može biti izuzetno učinkovita metoda, a toga u Fejsbuku upravo postaju veoma svesni. Krajem 18. veka abolicionistički pokret podstakao je Britance da ne koriste dobra koja su proizvedena robovskim radom. I to je uspelo. Oko 300.000 ljudi prestalo je da kupuje šećer, što je napravilo pritisak na ukidanje ropstva.

Kampanja Stop Hate for Profit poslednji je pokret koji koristi bojkot kao politički alat. Njihovi predstavnici tvrde kako Fejsbuk ne čini dovoljno kako bi uklonio rasističke i sadržaje koji uključuju govor mržnje sa svoje platforme.

Uspeli su da podstaknu više velikih kompanija da povuku svoje oglase s Fejsbuka i nekih društvenih mreža. A među poslednjima su Ford, Adidas i HP.  Već ranije bojkotu su se pridružili Koka-kola, Uniliver i Starbaks.  I Majkrosoft je odlučio da suspenduje oglase na Fejsbuku i Instagramu.

U međuvremenu, druge onlajn platforme poput Redita i Tviča takođe su same počele na uklanjanju govora mržnje na svojim platformama. 


VIDI NA VUGLU:

Kako sam dala otkaz i spasila sopstveno zdravlje

LSD kao alatka za poboljšanje rada na poslu


Postavlja se pitanje može li ovaj bojkot da našteti Facebooku. Ukratko, da, jer većina Fejsbukovih prihoda dolazi od oglasa.

Dejvid Kaming iz Aviva Investors rekao je BBC-ju kako bi gubitak poverenja, odnosno percepcija o nepostojanju moralnih smernica mogla da uništi posao. U petak su akcije Fejsbuka pale za osam posto, a Mark Zakerberg je izgubio najmanje šest milijardi funti.

Ipak, može li ovo da postane egzistencijalna pretnja Fejsbuku u dugoročnom smislu nije toliko jasno.

Mora se reći da ovo nije prvi bojkot društvenih mreža. U 2017. godini oglašivači su prestali da sarađuju sa Jutjubom, nakon što su saznali da se njihove reklame prikazuju na snimcima koji su rasistički i homofobni. Danas je ovaj bojkot gotovo zaboravljen. Jutjub je promenio svoju politiku oglašavanja.

Međutim, postoji još nekoliko razloga zbog kojih je realno da se veruje da ovaj bojkot ne šteti Fejsbuku onoliko koliko se to sada čini.

Prvo, mnoge kompanije odlučile su se na jednomesečni bojkot u julu. Drugo, i možda važnije, većina Fejsbukovih prihoda dolazi od hiljada i hiljada malih i srednjih preduzeća. CNN je objavio kako su najvećih 100 oglašivača potrošili 4.2 milijarde dolara prošle godine, odnosno oko 6 posto prihoda koje Fejsbuk ostvari.

Za sada, većina firmi srednje veličine nije stala uz kampanju bojkota.

Met Morison iz oglašivačke agencije Digital Whiskey smatra kako je veliki broj malih preduzeća koje ne mogu sebi da priušte da se ne oglašavaju. On smatra kako takvim firmama, koje sebi ne mogu da priušte oglašavanje na televiziji, jeftino oglašavanje na društvenim mrežama je ključno.


VIDI NA VUGLU:

Mark Zakerberg drži monopol nad našim podacima

Podkast Vuglanje: Korona uzvraća udarac


„Jedini način da naša kompanija nastavi s radom jeste da imamo pristup ovim ciljanim publikama, koje nisu masovna medijska publika, tako da ćemo mi nastaviti da se oglašavamo“, rekao je Morison.

Na neki način Fejsbuk se čini kao kompanija na koju može uspešno da se primeni lobiranje. Struktura Fejsbuka je takva da Mark Zakenberg ima veliku moć u svojim rukama. Ako nešto želi, to će i da dobije. Dakle, potrebno je promeniti mišljenje jednog čoveka.

Akcionari ne mogu da pritisnu Zakerberga na način kao u drugim kompanijama. Ako on neće – neće.

Do sada je Zakerberg pokazao znakove da je pripremljen na promene. U petak je Fejsbuk objavio kako će da započne s targetiranjem sadržaja mržnje.

Ovo neće biti dovoljno da kampanja Stop Hate for Profit nestane.

U ponedjeljak je Redit u okviru šire akcije ukidanja podforuma koji sadrže uznemiravanje i pretnje zabranio The Donald forum. Ovaj podforum nje bio službeno povezan s američkim predsednikom, ali je pomogao u širenju mimova koji ga promovišu.

Osim toga, Tvič je privremeno ukinuo nalog Trampove kampanje. Iz ove Amazonove stranice video streaminga poručili su kako su dva videa s Trampovih skupova prekršila pravila koja se tiču govora mržnje.

Jedan je iz 2015. godine pre nego što je izabran, a u njemu je izjavio kako Meksiko šalje silovatelje u SAD. U drugom, objavljenom ranije ovog meseca, Trump je opisao fiktivnog čoveka koji provaljuje u dom Amerikanke.

U svakom slučaju, ovo će biti teška godina za sve društvene mreže. Fejsbuk u tom smislu nije pošteđen. Ipak, firme će uvek da se vode održavanjem balansa. Ako se bojkot protegne do jeseni, odnosno ako mu se priduži sve više kompanija, ovo će biti godina prekretnice za ovu društvenu mrežu.