RAT JUTJUBERA: POPULARNOST VS. UGLED

RAT JUTJUBERA: POPULARNOST VS. UGLED

Jutjub, jutjuberi, ljudi koji zarađuju na ovoj mreži, pomalo su kosmos za sebe. Mnogima nije jasno o čemu se radi, ali ovih dana u toku je veliki skandal, tačnije, sukob dvoje poznatih jutjubera iz takozvane „bjuti“ zajednice, o kom izveštavaju najveći svetski mediji. Raspad prijateljstva između Tati i Džejmsa Čarlsa odlična je pokazna vežba za sve kojima nije jasno kako Jutjub funkcioniše.

Piše: Jovana Gligorijević (jovana.gligorijevic@vugl.rs) // Foto: Youtube

Na početku, vrlo je važno da objasnimo osnovnu postavku. Jutjub odavno nije platforma na kojoj slušamo muziku i gledamo smešne klipove. Jutjub je mreža koja postoji od 2004. godine, otvorena platforma na kojoj svako može da otvori kanal. Ako ima dovoljno sreće ili talenta za bukvalno bilo šta, svako može da ostvari pristojnu ili vrlo ozbiljnu zaradu od Jutjuba. Zato danas imamo i lokalno (Srbija i region), ali i planetarno poznate zvezde Jutjuba. Naročito na velikim tržištima poput SAD-a, neki od ovih ljudi su isključivo zahvaljujući Jutjubu postali – multimilioneri. Uprkos tome, kod nas ova mreža uporno ostaje ispod radara mejnstrim medija, a jutjuberi, iako često uticajniji od medija koji o njima pišu, najčešće su meta podsmeha. Međutim, ovih dana, Jutjub potresa skandal koji bi mogao potpuno da promeni pravila igre koja su do sada važila na ovoj mreži, a o njemu izveštavaju iz minuta u minut veliki svetski mediji poput CNN-a, Buzzfeeda, EW-a i – Business Insidera. Ali, krenimo redom.


KO SU BRE OVI: TATI I DŽEJMS ČARLS


Tati Vestbruk (1982) otvorila je Jutjub kanal 2011. godine i odmah pronašla nišu: šminka, tehnike nanošenja šminke i pravilna upotreba četkica, sunđera i svih ostalih zvrčki koje koristimo za šminkanje. Od tada do početka maja ove godine, Tati je na svom kanalu okupila oko 5 miliona pratilaca, razvila svoju liniju vitamina i drugih preparata za oralnu upotrebu, koji bi trebalo da vam prolepšaju lice, kosu, nokte i ostalo... Na Jutjubu dve stvari donose novac: pregledi (zarada dolazi direktno od Jutjuba koji ubacuje svoje plaćene oglase u vaše klipove) i od sponzora (u ovakvim slučajevima, kozmetičkih kuća koje vas plaćaju da hvalite njihov proizvod). Tati Vestbruk ne radi sa sponzorima. Jednostavno, to je biznis model za koji se opredelila. Kada predstavlja proizvode, želi da bude objektivna. Ostavlja sebi prostor da, ako joj se sviđa jedan proizvod nekog brenda, a drugi ne, to i kaže. Ako bi je brendovi sponzorisali, morala bi da hvali sve njihove proizvode.

Iako 5 miliona pratilaca zvuči mnogo za naše pojmove, globalno gledano, to i nije nešto. Naročito u poređenju sa Džejmsom Čarlsom.

Džejms Čarls (1999) ima kanal od 2015. godine. Do 11. maja imao je 16 miliona pratilaca. U tenutku kada se pojavio upravo ga je, u tom trenutku duplo starija Tati, uzela pod svoje i praktično ga ugurala u mejnstrim bjuti zajednice. Za razliku od svoje mentorke, Džejms je prihvatio najčešći biznis model na Jutjubu – klasična sponzorstva i saradnju sa brendovima. Neki od njih su toliko veliki da ih reklamira i Keti Peri. U svakom slučaju, Džejms Čarls je, bar po broju pratilaca i zaradi uspeo da nadmaši svoju mentorku, ali unutar zajednice ostali su tandem, često gostovali jednom drugom na kanalima i, generalno, bili su doživljavani kao nerazdvojni. Otvoreno gej, Čarls je Tati imao običaj da zove „mama“, a jedno drugo oslovljavaju sa „sestro“.


JUTJUB NIJE ZABAVA, NEGO LOVA, A PUBLIKA SU KLINCI


Da bismo do kraja razumeli o čemu se radi i zašto je ovaj sukob medijski interesantan, moramo da istaknemo nekoliko činjenica o samom Jutjubu. Prvo, najveći broj korisnika ove platforme, naročito onih koji prate jutjubere (bez obzira na to da li su bjuti gurui, gejmeri ili nešto treće), čine deca i tinejdžeri. Džejms je i sam tinejdžer, pa najveći deo njegovih pratilaca čine vrlo mladi ljudi. Otuda i višestruko veći broj pratilaca nego što ih ima Tati. Međutim... Tati je žena u tridesetim godinama, najviše je prate vršnjakinje, a to znači – žene koje rade, zarađuju, troše novac na šminku i negu, pa odlično znaju o čemu Tati priča i teško ih je prevariti. Tu dolazimo do ključne razlike između ovo dvoje, do pre nekoliko dana, nerazdvojnih prijatelja: Džejms je popularan, a Tati je ugledna. Njega prati publika koja pre svega želi zabavu, a nju oni kojima zaista trebaju informacije i kojima su njeni saveti i preporuke korisni. Ugledna i unutar zajednice (brendovi se mole bogovima da Tati pohvali neki od njihovih proizvoda), pa je upravo to dovelo do velikog obrta: Džejmsa pratioci masovno napuštaju, a Tati je od vikenda do danas premašila 10 miliona.


ZBOGOM SEJO ILI ŠTA SE U STVARI DOGODILO


Ukratko, dogodilo se ono što se među ljudima često zbiva. Jedan prijatelj izneverio je drugog. Džejms je bio na festivalu Koačela, imao nekakav problem sa obezbeđenjem, pa su mu pomogli ljudi iz kompanije koja, baš kao Tati, proizvodi vitamine i druge oralne suplemente. Siroti Džejms bio je toliko uznemiren da je dobio napad anksioznosti, pa su mu mnogo pomogle nekakve gumene bombone koje Tatina konkurencija proizvodi i služe baš za smirenje.Važna napomena: ni Tati ni Džejms nisu popularni samo na Jutjubu, nego i na svim ostalim društvenim mrežama. Džejms je ozbiljno zabrljao jer je 22. aprila na Instagram postavio video u kom je prepričao svoju mini dramu sa Koačele i pohvalio Tatinu konkurenciju. Iste sekunde je postalo jasno da će izbiti skandal, a Tati je na svoj Instagram okačila video u kom je vidno potresena, mada ne govori zbog čega. Džejms je, zbog negativnih reakcija svojih fanova brzo na sve mreže okačio svoj komentar, ali se nije izvinio mentorki, nego je rekao da njegov Instagram post nije sponzorisan i da ga je okačio iz zahvalnosti ljudima koji su mu pomogli. Instagram, Tviter i, naravno, Jutjub, preplavile su rasprave o njegovom postupku, umešala se Džejmsova porodica sa nekoliko otrovnih komentara na Tatin račun, a onda je osvanuo 10. maj.

Prvi put u svojoj osam godina dugoj Jutjub karijeri Tati kači video pod nazivom „Zbogom sestro“ u kom se ne šminka i ne isprobava nikakve proizvode. Staloženo i mirno 43 minuta priča o svom odnosu sa Džejmsom Čarlsom od trenutka kad su se upoznali do njegovog posta. Ovaj video zapravo je dekonstrukcija Jutjuba i, uopšte, takozvanih modernih načina zarade. Iz njega se vrlo lepo vidi kako je tržište surovo: koliko god da je uspešna na Jutjubu, Tati je investirala ozbiljan novac u biznis sa suplementima i ponovo je početnica koja se tek probija.

Nije ovo prva svađa među jutjuberima, bilo je toga mnogo, čak i kod nas (najčuveniji je sukob na relaciji Baka Prase – Jaserštajn ili Baka Prase i skoro svaki domaći jutjuber). Ali prvi put u istoriji Jutjuba dogodilo se da neko, u ovom slučaju, Tati, doslovno unšti karijeru Džejmsa Čarlsa, a da ne izgovori ni jednu jedinu uvredu na njegov račun. Samo činjenice: tada i tada dogodilo se to i to, zasmetalo mi je, skrenula sam pažnju, imala razumevanja jer je mlad, ali onda... Uostalom, pogledajte sami:


Nakon ovoga, Džejms ulazi u istoriju kao jutjuber koji je za malo više od 24 sata izgubio dva miliona pratilaca i još uvek ih gubi.

Njegova reputacija više ne postoji, odriču ga se brojni brendovi, masovno ga otpraćuju svetske zvezde poput Keti Peri, Demi Lovato, Majli Sajrus, Elen Dedženeris... Unutar jutjuberske bjuti zajednice, otpratio ga je svako čije ime nešto znači, od Šejna Dosona koji nije bjuti i mejkap jutjuber, ali je osoba sa nekoliko kanala koju prati više od 30 miliona ljudi i ima neverovatnih šest milijardi pregleda klipova, preko Džefrija Stara, koji je još u eri Majspejsa počeo sa samopromocijom od koje danas na Jutjubu mnogi žive, do Kristin Simpli Nejl Lodžikal, omiljene jutjuberke autorke ovog teksta i svake osobe koju zanima sve u vezi sa noktima.

Džejms je istog dana snimio video u kom na ivici suza moli za oproštaj, ne demantujući nijednu stvar koju je Tati izgovorila o njemu:


Već je bilo kasno. Broj pratilaca počeo je da mu pada neverovatnom brzinom, a ovaj video, jednostavnog naziva „Tati“, iako postavljen pre samo pet dana, u trenutku pisanja ovog teksta nalazi se na top listi najlošije prihvaćenih (što bi reko naš narod, najdislajkovanijih) videa na Jutjubu svih vremena. Koliko je loše, najbolje ilustruje činjenica da na Jutjubu postoji link preko kog možete uživo pratiti kako Džejms gubi, a Tati dobija pratioce.

UPOZORENJE: Donji video je pomalo bolan za gledanje!!!

UPOZORENJE 2: Brojač malo zaostaje za Jutjubom – precizniji uvid u pad pratilaca Džejmsa Čarlsa dobićete osvežavanjem glavne stranice njegovog kanala.


POUKA BASNE

Nema svaka priča pouku, ali ova nije od te vrste. Ovde ih čak imamo nekoliko. Prvo, činjenica da je Tati, sa trostruko manje pratilaca, uspela da uništi karijeru Džejmsa Čarlsa, uči nas da nije sve u parama, ima nešto i u reputaciji. Do sada, na Jutjubu je važilo pravilo: što se više majmunišeš, što si brutalniji, beskrupulozniji i bezobrazniji, bićeš gledaniji. Sponzorima to ne smeta: oni idu tamo gde je publika. Tati je „obrnula igricu“, a izgleda da je i publici dosta klikbejtova. Drugo, možemo se večno smejati i otpisivati ovu priču kao budalaštinu jer je reč o banalnoj stvari – šminkanju i ljudima koji su vešti u mazanju po faci. Ali ovo je, sviđalo se to nama ili ne, ozbiljna industrija u kojoj se vrti ogromna lova. Niko tu nije popularan jer ga je slučajno zadesilo. Iza svakog popularnog jutjubera stoji ozbiljna strategija za izgradnju javnog imidža i ozbiljno razrađen biznis model.

Možda najvažnija pouka jeste – iako ponekad mislimo da je svet otišao do vraga i da se sve vrti oko trivijalnosti, izgleda da su neke elementarne ljudske vrednosti poput prijateljstva, lojalnosti i zahvalnosti onom kome duguješ sopstvenu karijeru i dalje važne.

S obzirom na medijsku pažnju koju ovaj skandal dobija, već je jasno da će brojni svetski poznati jutjuberi mnogo promišljenije, etičnije i profesionalnije pristupati onome od čega žive. Nije isključeno ni da se ovakav trend prelije i na druge medje, poput rijaliti programa, estrade, tabloida... E da, može da se desi i da se čak i kod nas nešto promeni. Za dve, tri, najviše pet godina.



?>