Fejsbuk u krstaškom pohodu protiv Trampovih laži

Iz Fejsbuka su saopštili da će krajem oktobra blokirati nove političke oglase, između ostalih mera, radi smanjenja dezinformacija i mešanja.

Foto: Pixabay

Izvor: The New York Times

Ova kompanija je u četvrtak će pokušati da ukine bilo kakvu zabunu oko izbora u novembru u Sjedinjenim Američkim Državama, uvodeći niz promena kako bi ograničio dezinformacije birača i sprečio mešanje predsednika Trampa i drugih političara.

Društvena mreža rekla je da planira da zabrani bilo koji novi politički oglas na svom sajtu u nedelji pre dana izbora. Rekla je da će takođe ojačati mere protiv onih koji pokušavaju da odvrate ljude od glasanja. U postizbornom periodu, Fejsbuk je rekao da će da ukine pokušaje bilo kog kandidata da ostvari lažne pobede preusmeravanjem korisnika na tačne informacije o rezultatima.

Preostala su još dva meseca, predsednik Tramp i Džozef Bajden pojačali su svoje napade jedan na drugog, sukobljavajući se oko pitanja koja uključuju pandemiju korona virusa i rasne nemire. Čak i kada rezultati budu usvojeni, gospodin Tramp je predložio da ih možda neće prihvatiti i doveo je u pitanje legitimnost glasanja putem pošte.

„Ovi izbori neće biti uobičajeni“, napisao je u svojoj objavi Mark Zakerberg, izvršni direktor Fejsbuka. Rekao je da je zabrinut zbog izazova sa kojima bi se ljudi mogli suočiti kada glasaju tokom pandemije i kako bi prebrojavanje moglo potrajati danima ili nedeljama, što bi potencijalno moglo dovesti do novih nemira. Kao rezultat, rekao je da „ćemo imati odgovornost da zaštitimo svoju demokratiju“.

Uprkos tome, Fejsbuk se i dalje suočava sa kritikama jer su domaće dezinformacije o ovogodišnjim izborima – uključujući i g. Trampa – rasle; Foto: Pixabay

Fejsbuk je postao ključno borilište kampanje gospodina Trampa i gospodina Bajdena. Kampanja gospodina Trampa prikazivala je oglase na društvenoj mreži koji sadrže lažne optužbe za korupciju u vezi sa gospodinom Bajdenom. Kampanja gospodina Bajdena kritikovala je Fejsbuk jer dozvoljava laži, istovremeno trošeći milione dolara za kupovinu oglasa na servisu kako bi privukla birače.

Društvena mreža nastoji da spreči zloupotrebu. Konkretno, kompanija iz Silicijumske doline želi da izbegne ponavljanje 2016. godine, kada su Rusi koristili uslugu da pokolebaju američko biračko telo širenjem poruka da promovišu gospodina Trampa.

Nakon što su dokazi o ruskom mešanju putem Fejsbuka postali neoborivii, gospodin Zakerberg je potrošio milijarde dolara na zaštitu društvene mreže, unajmio hiljade zaposlenih da se usredsrede na sigurnost i sarađivao sa obaveštajnim agencijama i drugim tehnološkim kompanijama da bi se zaštitio od stranog mešanja.


VIDI NA VUGLU:

Ko će odrediti Trampovu budućnost?

Možete se glupirati, a i dalje biti kul jutjuber


Uprkos tome, Fejsbuk se i dalje suočava sa kritikama jer su domaće dezinformacije o ovogodišnjim izborima – uključujući i g. Trampa – rasle. Zakerberg odbio je da ukloni veći deo tih lažnih informacija, rekavši da Fejsbuk podržava slobodu govora. Mnogi zaposleni u kompaniji usprotivili su se toj poziciji.

U utorak je Fejsbuk saopštio da je grupa podržana od Kremlja koja se umešala u predsedničke izbore 2016. godine ponovo pokušala da se umeša u njegovu uslugu koristeći lažne naloge. Iz Fejsbuka su otkrili da ga je Federalni istražni biro (FBI) upozorio na ruski pokušaj sabotaže, te je lažne naloge i vesti pre nego što su stigli do svog šireg uticaja.

Kompanija je u junu pokrenula informativni centar za birače i nastavila da ga promoviše korisnicima, sa ciljem da registruje četiri miliona ljudi i podstakne ih da glasaju; Foto: Pixabay

Promene od četvrtka, koje su prećutno priznanje od Fejsbuka koliko moćan može biti njegov efekat na javni diskurs, teško da će zadovoljiti njegove kritičare. Neke od njegovih mera, poput blokiranja novih političkih oglasa nedelju dana pre dana izbora, privremene su. Ipak, promene pokazuju da Fejsbuk ima izvanredne sposobnosti da isključi neistinite oglase ukoliko to odluči.

Fejsbuk je rekao da će početi da zabranjuje političarima postavljanje novih oglasa na Fejsbuk i Instagram, uslugu razmene fotografija koju poseduje, počev od 27. oktobra. To neće uticati na postojeće političke oglase. Politički kandidati i dalje će moći da prilagode obe grupe ljudi koje njihovi postojeći oglasi ciljaju i iznos novca koji troše na te oglase. Oni mogu nastaviti prikazivanje novih političkih oglasa nakon izbornog dana.

U drugoj promeni, Fejsbuk je rekao da će ono što naziva svojim informativnim centrom za glasanje – čvorište za pronalaženje tačnih, ažurnih informacija o tome kako se registrovati za glasanje, i kada i gde to učiniti – staviti na vrh svog „News Feed“-a, koji svakodnevno gledaju milioni, do dana izbora. Kompanija je u junu pokrenula informativni centar za birače i nastavila da ga promoviše korisnicima, sa ciljem da registruje četiri miliona ljudi i podstakne ih da glasaju.


VIDI NA VUGLU:

Podkast Vuglanje: Veliko finale

Ja, agent za nekretnine


Da bi suzbio dezinformacije o glasanju, Fejsbuk je rekao da će ukloniti postove koji govore ljudima da će „uhvatiti“ kovid-19 ako učestvuju u glasanju. Za postove koji koriste korona virus, da bi ljude obeshrabrili da glasaju na druge, manje očigledne načine, kompanija je rekla da će priložiti etiketu i vezu do svog centra za informisanje birača.

Fejsbuk takođe planira da ukloni postove koji i eksplicitno i implicitno imaju za cilj obespravljivanje ili zabranu ljudi da glasaju; ranije je kompanija uklanjala samo postove koji su aktivno obeshrabrivali ljude da glasaju. Sada bi takođe bilo uklonjeno i mesto koje izaziva zabunu oko toga ko ima pravo glasa ili neki deo procesa glasanja – kao što je pogrešno izjašnjavanje o tome koja je dokumentacija potrebna za prijem glasačkog listića.

Kompanija je takođe rekla da će ograničiti broj ljudi kojima korisnici mogu da prosleđuju poruke u svojoj aplikaciji „Messenger“ na najviše pet ljudi. Ovaj potez odražava ono što je „WhatsApp“, aplikacija za razmenu poruka u vlasništvu Fejsbuka, uradila 2018. godine, kada je ograničila prosleđivanje poruka na 20 ljudi sa prethodnih 250.

Dezinformacije putem privatnih komunikacionih kanala mnogo je teži problem za rešavanje nego na javnim društvenim mrežama, jer su skrivene. Ograničavanje prosleđivanja poruka moglo bi usporiti to širenje.

Da bi dobio tačne informacije o rezultatima izbora, Fejsbuk je rekao da planira da se udruži sa Rojtersom, novinskom organizacijom, da bi pružio verifikovane rezultate izbora informativnom centru za glasanje. Ako bilo koji kandidat pokuša lažno ili preventivno da proglasi pobedu, rekao je Fejsbuk, dodao bi oznaku tim objavama koje korisnike usmeravaju ka zvaničnim rezultatima.

„Potrebni su zajednički napori svih nas – političkih partija i kandidata, izbornih vlasti, medija i društvenih mreža, a na kraju i glasača – da bismo ispunili svoje odgovornosti“; Foto: Pixabay

Gospodin Zakerberg je javno rekao da Fejsbuk postoji da bi „ljudima dao glas“ i da je „glasanje glas“. U utorak su on i njegova supruga dr Prisila Čen donirali 300 miliona dolara za podršku infrastrukturi za glasanje i naporima u vezi sa bezbednošću.

Fejsbuk timovi su mesecima radili na pronalaženju različitih scenarija i nepredviđenih planova kako da se izbori održe. Kompanija je u protekle četiri godine izgradila arsenal alata i proizvoda za zaštitu izbora. Takođe je pozvao one koji učestvuju u vladi, istraživačkim trustovima i akademskoj zajednici.

Poslednjih meseci, Fejsbuk se takođe više okrenuo planiranju izbora. Gospodin Zakerberg i neki od njegovih pomoćnika započeli su svakodnevne sastanke o minimiziranju načina na koji bi platforma mogla da se koristi za osporavanje izbora.

U svom postu u četvrtak, gospodin Zakerberg rekao je da bi period nakon izbora „mogao biti period intenzivnih potraživanja i protivtužbi jer se računaju konačni rezultati“.

Prema rečima dvoje ljudi upoznatih sa kompanijom, izvršni direktor je lično umešan u nove promene povezane sa izborima, koje nisu želele da budu identifikovane, jer su detalji poverljivi. On je podstakao tim koji radi na promenama da iznađu nove načine da zaustave dezinformacije i suzbijanje glasača, rekli su.

„Potrebni su zajednički napori svih nas – političkih partija i kandidata, izbornih vlasti, medija i društvenih mreža, a na kraju i glasača – da bismo ispunili svoje odgovornosti“, rekao je gospodin Zakerberg.