Budućnost na Instagramu

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić konačno nam se 5. februara pridružio i na Instagramu – to je do skoro bilo jedno od retkih mesta gde ga nije bilo. Nalog je otvorio radi promovisanja svoje kampanje „Budućnost Srbije“ tokom koje planira da obiđe svih 29 okruga u Srbiji.

Piše: Sara Kalember (sara.kalember@vugl.rs)

Izgleda da je i Vučić shvatio – ako ne postoji na Instagramu, nije se ni desio.

Kroz čitavu turneju, predsednikovi saradnici ažurno postavljaju veliki broj fotografija sa dočeka i skupova, obilazaka školskih i predškolskih ustanova, bolnica, fabrika, porodičnih biznisa, sastanaka sa građanima iz malih mesta ali i stranim državnicima…U suštini, ako otvorite njegov profil, videćete da on želi, pre svega da se predstavi kao čovek iz naroda: igra šah u staračkom domu u Surdulici, ping-pong sa mladim sportistima u Kovinu, grli se sa zaposlenim u Toplani u Kruševcu i skromno čeka u redu za ručak sa radnicima fabrike Simpo u Radovnici. Međutim, to nije sve – podiže u naručje dete sa terase sa opisom ispod slike “Čika Vučiću, sredi nam zgradu kao što si sredio školu”, uživa u priredbama koje za njega priređuju učenici škola i mališani iz vrtića, pozira sa jednom devojčicom za njen prvi selfi…

Ova Vučićeva politička promocija sa decom ima za cilj da poruči kako je dobar porodični čovek pun ljubavi i brige za najmlađe, ali je dovela i do nezapamćenog skandala. Reč je o poseti Institutu za majku i dete u pratnji ministra zdravlja Zlatibora Lončara tokom epidemije gripa. To se nikako nije smelo desiti jer su sve posete zabranjene, a pogotovo Vučićev upad u sterilni blok bolnice gde se slikao sa dečakom obolelim od leukemije ugrozivši na taj način i njega i svu ostalu decu. Kada ovaj postupak u javnosti nije dočekan onako kako je Vučić očekivao, na njegovom nalogu je objavljeno da se slikao zbog želje dečaka i njegove mame – kao da je to opravdanje za ugrožavanje života malih pacijenata.

Sve u svemu, predsednik Srbije je debitovao i na Instagramu. Cilj mu je, kao i ostalim političarima da izazove interesovanje i podršku mladih glasača. Naime, više od polovine korisnika ove društvene mreže mlađe je od 34 godine, a između 2016. i 2018, Instagram je na globalnom nivou udvostručio svoju upotrebu. Prošlogodišnje istraživanje Social Srbija 2018. (https://pioniri.com/sr/socialserbia2018¬), potvrdilo je ovaj trend i u našoj državi. Za samo godinu dana, Instagram je sa 36.7% zabeleženih korisnika skočio na 59%.

Znate da ste uspeli na Instagramu kada ste ubedili ono malo drugara iz srednje škole sa kojima se još pratite, bivše momke i devojke (kao i njihove sadašnje momke i devojke) da imate više para i slobodnog vremena, da ste srećniji i mršaviji od njih

Politički akteri često navode da je razlog prelaska na Instagram direktan pristup postojećim glasačima i omladini, kao i nefiltrirani prenos mišljenja, stavova i aktivnosti. Međutim, u slučaju da poslednju deceniju niste proveli u komi, verovatno znate da je svet društvenih mreža sve samo nefiltriran: ko satima nije šaltao filtere tražeći onaj jedan koji će izdvojiti baš njegovu fotku zalaska sunca u beskonačnom Instagram feedu ostalih? Ko se nije slikao u stotinama sličnih poza, trkajući se sa upalom od stezanja mišića, ne bi li izabrao jednu na kojoj izgleda najzgodnije?

Od nastanka društvenih mreža, popularnost se univerzalno meri brojem lajkova, komentara i pratilaca. Znate da ste uspeli na Instagramu kada ste ubedili ono malo drugara iz srednje škole sa kojima se još pratite, bivše momke i devojke (kao i njihove sadašnje momke i devojke) da imate više para i slobodnog vremena, da ste srećniji i mršaviji od njih. Odnosno, uspeli ste kada ste ih ubedili da ste bolji nego što sami znate da jeste.

Samim tim, zašto se onda i političari ne bi predstavljali bolji nego što jesu?

Ipak, jedna je stvar kada nas drugarica koju nismo videli od srednje navede da pomislimo da se baš prolepšala i da se vikendom mnogo bolje provodi nego mi, ali je potpuno druga kada nam šef države pokazuje svoju idealizovanu sliku i očekuje da mu poverujemo. I kada smo kod toga – mnogo govori i to da na objavama prosečno ima oko desetak komentara sa desetak istih profila koji komentarišu sličnim komentarom skoro svaku objavu. Takođe i limitirana mogućnost ostavljanja komentara, kao i selektivno izabrane označene fotografije koje dozvoljava da se vide na njegovom nalogu.

Šteta – jer baš bi bilo zanimljivo da vidimo onaj prvi selfi iz ugla devojčice kojoj je Vučić omogućio da ga napravi.